Gode kostvaner

Gode kostvaner

At spise mindre er ikke den eneste metode til at smide overflødige kilo. Hvis du spiser det rigtige, kan du faktisk spise større mængder og samtidig veje mindre. Det hele drejer sig om energitæthed.

Fødevarer med en høj energitæthed, f.eks. chokolade, kager og kiks, indeholder meget energi, er hurtigt spist, fylder ikke så meget i maven, giver en kortvarig mæthed og næsten automatisk lyst til mere.

Fødevarer med en lavere energitæthed, f.eks. et stykke grillet kød med grønsager og sovs, indeholder mindre energi, tager længere tid at spise og fylder mere i maven.

Gode råd:

  • Spis noget fedt, men hold dig til det sundt naturligt fedt som smør og naturlgit animalsk fed og omega-3-fedtsyrer i fisk og hørfrøolie og enkeltumættet fedt i olivenolie.
  • Få protein ved alle måltider. F.eks. kød, fisk, fjerkræ, æg, mælk, ost, tofu eller bælgfrugter.
  • Spis en moderat mængde komplekse stivelsesholdige kulhydrater, f.eks. rugbrød, fuldkornsbrød, pasta og ris.
  • Sørg for, at der er grønsager og salat til alle måltider.
  • Nyd lækkerier i små mængder.
  • Fokuser på langtidsresultaterne.

Pas på med:

  • Udelukkende at fokusere på kalorier.
  • At udelukke fedt fra kosten.
  • Sulte dig selv ved at faste.
  • At udelukke bestemte fødevarer.

Leave A Comment