Spis mindre, vej mindre og lev længere

Her er en effektiv metode til at få slank skikkelse igen, spis dig ikke mæt.

Spis i stedet indtil din mave er 80 procent fuld. Nogle af de sundeste og længstlevende mennesker i verden er indbyggerne på den japanske ø Okinawa, og de stopper med at spise når de ikke længere er sultne. Her er et par tricks til hvordan du også kan stoppe med at spise i tide:

Få nyt service. Brug høje og smalle glas i stedet for korte og brede glas. Du vil drikke 25 til 30 procent mindre. Mindre tallerkner og skåle vil ligeledes reducere mængden du indtager.

Lad maden stå i køkkenet. Personer, der anretter maden på køkkenbordet og spiser ved spisebordet, spiser omkring 14 procent mindre.

Gør portionerne større med øjnene. Spis mindre og føl dig mere mæt ved at få maden til at se større ud end den endelig er. Tag f.eks. toppen af din sandwich og fyld i stedet op med salat, tomater og peberfrugt. Det giver en masse volumen men indeholder mest vand og luft.

Sid ned og spis. Drop spisning på farten, i bilen, når du ser tv eller læser. Sid ned og vær opmærksom på din mad og spisningen, du vil spise mindre og føle dig mere mæt.

Vej dig dagligt. Det lyder måske smertefuld, med en daglig tur på badevægten, kan hjælpe med at holde dig på rette vej.

The Blue Zones: Lessons for Living Longer from the People Who’ve Lived the Longest. National Geographic Society, 2008.

Leave A Comment