Succesfulde tabere

Et af de store problemer ved vægttab er, at vægten oftest vender tilbage til udgangsniveauet eller lidt mere. Men hvad så med dem, der klarer den?
Dem der faktisk taber sig og holder vægten nede, ikke bare en måned, men i årevis. Hvad gjorde de, hvordan spiste de, hvorfor havde de succes?

I USA har de the National Weight Control Registry (NWCR), der siden 1993 har registreret og studeret vægttab og vægttabsstrategier for personer med succesfuldt vægttab. Gennemsnits-vægttabet for NWCR-medlemmer er 30 kg, og den gennemsnitlige vægt-vedligeholdelse er 5,5 år.

Ved at kigge disse mennesker over skulderen kan man få en indsigt i effektive vægttabs-teknikker:

Spisevaner

  • Spis morgenmad dagligt.
  • Spis mindre fedt, sukker og kalorier.
  • Spis små portioner i løbet af dagen. De fleste fortæller om tre måltider og to snacks.
  • Spis kun junkfood ved særlige lejligheder (mindre end en gang om ugen).

Overvågning

  • 44 pct. fortæller, at de vejer/måler sig selv dagligt, og 31 pct. at de gør det en gang om ugen.
  • De, der konstant overvåger deres indtag af mad og drikkevarer, har det højeste vægttab.

Fysisk aktivitet

  • Kun 9 pct. i registreret fortæller, at de vedligeholder vægttabet uden fysisk aktivitet.
  • Kvinderne forbruger gennemsnitlig 2500 kalorier, mændene omkring 3200 kalorier ugentligt. Det svarer til 1 times moderat fysisk aktivitet om dagen, f.eks. rask gang.
  • Rask gang er den mest udbredt aktivitet (76 pct.).
  • De fleste fortæller, at de foretager bevidste valg i dagligdagen for at øge deres fysiske aktivitet (tager trapperne, tænker over at gå rundt hele dagen).

Kom godt i gang med vores startpakke, klik her og læs videre...

Mere viden og inspiration

Sådan får du succes med vægttab, læs om de succesfulde tabere her..

Gode kostvaner, læs mere her..

11 tips til et højere stofskifte, læs her og få gang i din forbrænding ..

Hvor meget kan du spise? Prøv denne simple kalorieberegner og se hvor meget du har brug for..

Vegetar! Har du styr på de skjulte kødkilder i kosten..

Lyst til at spise, du har det hele i hovedet..

Kan man blive slank af at spise kød uden kartofler, pålæg uden brød og fisk uden ris? læs svaret her.

Fedt nok, kom bare fedt på panden..

Færre kalorier, Spis dig slank i luft..

Tidlig på den, unge får gammelmandssukkersyge..

Tykke unge, fed ung statistik...

Handling taler mere end ord, børn gør som deres forældre..

For du langhårede, beregn dit energibehov