Har du tjek på dine tal?

"Hvorfor kan jeg ikke gå forbi en bager uden at tage 3 kilo på, når nu min søster kan spise hvad som helst, når som helst uden at tage et gram på? Jeg må have et dårligt stofskifte"

Alle mennesker har et unikt stofskifte. Det forklarer, hvorfor du kan spise det samme og havde det samme aktivitets niveau som din partner eller veninde, men få vidt forskellige resultater. Ved at kende dit personlige energibehov, kan du udvikle din egen personlige vægtplan og styre din vægt med succes. Men dit stofskifte ændrer sig efterhånden som du taber dig eller tager på. Kender du disse ændringer, kan du nøje indrette din kost herefter, for hurtigt og sikkert at nå dine mål.

Stofskiftet og din krop

De fleste ved, at stofskiftet er et mål for hvor hurtigt eller hvor langsomt deres krop forbrænder kalorier. Men desværre er det de færreste, der tager højde for det, når de skal styre vægten.

Stofskifte er et mål for den energi (kalorier eller kilojoule), som din krop forbrænder hver dag. Den måde kroppen laver energi på er ved, at nedbryde kulhydrater, fedt og protein ved hjælp af ilt.
Dit stofskifte inkluderer:

  1. Hvilestofskifte (RMR: resting metabolic rate),
  2. Almindelig daglig aktivitet (arbejde, husholdning og fritid)
  3. Samt motion og træning.

Dit hvilestofskifte er det antal kalorier, din krop forbrænder for at holde gang i vitale kropslige funktioner som hjerteslag, hjernefunktion, nervefunktion og åndedrag. Det er det antal kalorier, en person ville forbrænde i vågen, men hvilende, tilstand i løbet af en hel dag. Hvilestofskiftet svarer typisk til 70-75% af en persons totale stofskifte. Hos personer hvis aktivitetsniveau er begrænset som f.eks. sengeliggende, udgør hvilestofskiftet op til 100% af det daglige energiforbrug.

Dit stofskifte er unikt

Stofskiftet varierer fra person til person og forandrer sig fra tid til anden. Det afhænger af din kropssammensætning (mængde af muskler og fedt), din kropsvægt, alder og køn.
Dit hvilestofskifte kan forandre sig, hvis du fx taber dig eller tager på, hvis du styrketræner eller er syg, eller hvis du er stresset eller bekymret. Hos kvinder med samme alder, vægt og højde kan hvilestofskiftet varierer med næsten 900 kcal. (3800 kJ) om dagen, læs mere...

At kende dit stofskifte kan hjælpe dig med at sammensætte et personligt, unikt kostprogram, som gør det let og naturligt at leve et sundt liv. Måling af dit stofskifte vil fortælle dig, hvor meget energi din krop forbrænder hver dag. Når du har det tal, vil du også vide, hvor mange kalorier du kan spise hver dag og samtidig tabe dig, vedligeholde eller øge vægten.

Få målt dit stofskifte

For første gang nogensinde kan du hurtigt, let og præcist få målt dit stofskifte og få de nøjagtige tal for, hvor meget du skal spise hver dag, for at nå dine mål.

De fleste, inklusive ernæringseksperter, beregner hvilestofskiftet ved hjælp af formler, der kan være meget upræcise over for den enkelte. Forskning har vist at fejlestimering af hvilestofskiftet kan give et udsving på op til 900 kalorier om dagen, hvilket kan betyde op til 0,5 kg. vægtstigning om ugen.

Men med KostKlinikkens højteknologiske måleudstyr kan hvilestofskiftet fastlægges let og præcist ved at måle den mængde ilt, du forbruger. Herudfra kan vi give dig det nøjagtige tal for, hvor mange kalorier (dvs. hvor meget energi) du forbrænder dagligt.

Når først hvilestofskiftet er fastsat, er det forholdsvist let at fastlægge hvilken mængde kalorier, der kræves for at nå et bestemt vægt mål.

Måling af stofskiftet

Vægttab og lavere energiindtag kan sænke dit stofskifte. Ved at måle dit stofskifte ca. hver tredje uge, eller hver gang din vægt forandrer sig med 2,5 kg eller 5 procent af din kropsvægt, kan du tilpasse din kost, så den passer til de forandringer, der er sket i din krop. Det er også en god ide at få en måling, hvis din vægt har låst sig fast, og du ikke kan komme videre i dit vægttab.

Forberedelse til målingen

Dit hvilestofskifte kan måles på hvilket som helst tidspunkt, så længe en af de følgende to målebetingelser bliver fulgt.

  • Optimale måle betingelser er, når du ikke har spist eller drukket noget, der indeholder energi eller koffein, og ikke har trænet eller dyrket motion 8-12 timer forud for målingen.
  • Acceptable målebetingelser er, når du ikke har spist eller trænet mindst 4 timer, ikke har indtaget koffein 3 timer, ikke har indtaget kosttilskud 2 timer, og ikke har røget eller indtaget nikotin 1 time forud for målingen.
  • Målingen vil altid blive foretaget i rolige omgivelser, og du bør slappe af i en siddende stilling mindst 10-15 minutter før målingen.

Du kan også få foretaget målingen på andre tidspunkter i løbet af dagen, selvom forholdene ikke er ideelle. Men dit stofskifte vil så være lidt højere afhængig af hvilken type aktivitet, du har foretaget, og hvornår du spiste dit seneste måltid.

Stofskiftet kan variere fra dag til dag og inden for den samme dag. Derfor er det vigtigt at måle det under de samme betingelser, samme tidspunkt på dagen og i samme afslappede position.
Nikotin, koffein, nogle former for medicin og visse kosttilskud vil forøge stofskiftet, og det er derfor bedst at holde sig fra dem inden målingen. Men er det normalt for dig at ryge, indtage koffein eller kosttilskud, er det vigtigt, at du tager det med i beregningen af det samlede energiforbrug, som en del af din daglige rutine.

Når der er tjek på dine tal

På KostKlinikken hjælper vi dig med at beregne dit daglige energibehov og omregne det til kulhydrater, protein og fedt. Efter målingen får du et skema, der fortæller hvor meget energi og næringsstofferne kulhydrater, protein og fedt du har brug for dagligt for at få dækket dit behov.

Du kan også få hjælp til at sammensætte dine måltider, så de passer med din livsstil, dit energi- og dit næringsstofbehov.

At kende sine tal er en nem og sikker måde at opnå en sundere livsstil, mere energi i hverdagen og øget tilfredshed med sin krop.

Pris

Målingen koster 650 kr. Derudover kan der tilkøbes andre ydelser som f.eks. kostvejledning baseret på måleresultaterne, se oversigt over priser og ydelser her...

Tid

Selve målingen tager mindre end 10 minutter. Derudover skal du regne med sidde og slappe af 10-15 minutter inden målingen. Efter målingen får du udarbejdet et skema, der fortæller hvor meget energi og næringsstofferne kulhydrater, protein og fedt du har brug for dagligt for at få dækket dit behov. Samlet tid 45-60 min.

(1) Foster, G. et al. (1988). Resting Energy Expendit ure, Body Composition, and Excess Weight in the Obese. Metabolism, 37(5), 467-472.

 

Forestil dig at du skulle balancere din konto uden at have overblik over det du sætter ind og hæver. Umuligt, ikke?

Forestil dig så, at du vil tabe dig eller forbedre din form. Du kan tælle kalorier og fedtgram lige så tosset du vil, men med mindre du ved -virkelige ved - hvor mange kalorier din krop forbrænder, er det rent gætteværk og held hvis du får succes.

En balance mellem de kalorier du forbruger - og dem du indtager - er vejen til at nå dine mål. Her er det, en præcis måling af dit stofskifte kommer ind.

Har du fået tid til en måling. Se her hvordan du bedst forbereder dig..

Vil du vide mere om stofskifte? Læs spørgsmål og svar her...

Få målt dit stofskifte, kontakt os og bestil tid nu..

Fakta om Stofskifte læs mere om stofskifte her..